Julhälsning från Blikstorp

Så var det jul igen och jag vill bjuda på en av årets reflektioner från specialsnickeriet.

Vi vill verkligen bidra till en bättre morgondag och det jobbar vi för på många sätt. Men en av de viktigaste sakerna för att få stor effekt är att jobba för en förändrad process. Därför vill jag ta tillfället att beskriva en detalj ur den processen vi är en del av i varje projekt. En detalj som många inte förstår eller tänker på.

Ett bygge löper på och det är dags att sätta fokus på inredningen som en inredningsarkitekt har ritat. Den innehåller lösa möbler från föreslagna leverantörer och specialinredning, oftast utan föreslagen leverantör.

De lösa möblerna finns redan på marknaden, de kommer från Gärsnäs, Gubi, Gemla eller någon annan. Möbelföretagen har produktutvecklat, ofta 1-2 år, för att hitta rätt i design, produktionseffektivitet, prisbild, materialförsörjning, etc. När produktutvecklingen är klar lanseras möbeln för försäljning, order börja komma och produktionsprocessen kan direkt dra i gång. Dessa lösa möbler anpassas sällan heller efter något på bygget utan ställs in i miljön det allra sista när allt annat är klart. 

När det kommer till specialinredning finns ingenting mer än det arkitekten har ritat och väldigt sällan har man en plan för vart det ska tillverkas. Vi börjar vår produktutveckling när vi får en offertförfrågan. Vi behöver såklart veta vad vi ska tillverka, hur det ska tillverkas, klarar vi allt i vår fabrik eller behöver vi ta hjälp av en kollega i branschen, finns materialet arkitekten föreskrivit ens att få tag på, vad kostar det, hur kan vi göra den här produktionen kostnadseffektiv och kvalitativ och hur ska vi hinna i tid? Specialinredningen ska anpassas till väggar, pelare och övrigt och är det första av inredningen som måste vara på plats.

Det här är en viktig skillnad som ofta går under radarn; Serietillverkande företag som ofta möbeltillverkare är, gör produktutvecklingen och sen kommer order. För oss är det precis tvärtom, först kommer offert/order och sen börjar vår produktutveckling. Vi har aldrig 1-2 år på oss, här handlar det om några få veckor och vi har bara en chans på oss att göra rätt.

Ingenting finns färdigt i vår värld. Kan vi börja samarbeta i ett tidigare skede kan man som kund ha världens läge att vara med och skapa en mer hållbar och kostnadseffektiv inredning. Vi tror på ett ökat gemensamt ansvar för slutprodukten. Vi vill alltid lite mer & lite bättre och ser verkligen fram emot ett nytt år där vi tillsammans kan komma längre i vår relation och vårt gemensamma hållbarhetsarbete.

Alla här på Sibab i Blikstorp önskar er en riktig
God Jul & Gott Nytt År

Må gott

Tove Sventoft
VD