Inredningsarkitektens första år på snickeriet
Har du tänkt på att varje ny dag ger en ny möjlighet att lära dig något nytt? Det är supercoolt!
För 365 dagar sedan, när filmen om den cirkulära arenan Sibab 360 spelades in, tittade jag in i kameran och sa -Detta är starten på ett riktigt äventyr! Mitt första år på Sibab har verkligen varit ett oerhört innehållsrikt och lärorikt äventyr. Jag är så tacksam!
Bättre inredningsarkitekt – ökad kundnytta
Jag har kantlistat, sicklat, tappat, limmat, skruvat, slipat, kapat och putsat. Jag har packat, levererat och monterat inredningar hos kund. Jag har insett vad det kan innebära om jag skriver LPP (löses på plats) eller ESB (enligt senare besked) i mitt underlag. Jag har sett vad det kan ge för tillägg i kostnader och tid samt avdrag i välmående och kvalitet för allt och alla i projektet. Jag har också fått uppleva att ändringar i sent skede kan innebära extremt stora utmaningar i produktionsfasen. Vi måste alla vara väl medvetna om att ett invignings-/ öppningsdatum aldrig ändras. Jag har varit med och räknat på anbud och sett hur anbudsundsunderlagen kan skilja sig åt rätt mycket när vi ska räkna fram offerter. Jag vet av egen erfarenhet att det behöver läggas mycket tid på att göra förfrågningsunderlag som ska ge rättvisa offerter. Det finns helt klart utvecklingspotential i dessa processer och kärnan i denna utveckling ligger i samverkan.
Med större delaktighet, inblick och förståelse för hela processen har jag utvecklats till en bättre inredningsarkitekt.
Självklart har jag även hunnit med att göra en del inredningskoncept, flödesanalyser, behovs- & funktionsstudier, material & kulörpaletter, möbleringslayouter, färgsättningar och inköpsunderlag. Det är ju ändå det jag är bäst på. Skillnaden mot tidigare är att jag haft kompetensen och erfarenheten hos ett helt snickeri med mig i projekten hela vägen. Detta har varit enastående och gett grymma resultat.
Under detta år har jag också träffat och samarbetat med stor del av Sibabs nätverk inom inrednings – produktion/leverans/montage och jag ser att vi kan erbjuda ett mycket starkt och kompetent samverkansteam i helhetsprojekt samt i partneringprojekt.
Med dessa insikter och dessa relationer kan jag garantera ökad kundnytta i våra projekt.
Apropå kundnytta. En av våra restaurangkunder, Alpina Restaurang & Pizzeria, ökade sin försäljning från 250 till 400 luncher per dag efter det att renoveringen av restaurangen var klar. (Samma antal platser i restaurangen) Inredningen som vi både gestaltade och producerade gav ett stort mervärde för kunden och restaurangens gäster. Detta gör oss nöjda.
Full fokus framåt
Äventyret fortsätter att utvecklas. Vi har flertalet intressanta helhetsprojekt med spännande kunder i uppstart. Vi har även några riktigt vassa innovativa interna utvecklingsprojekt att sätta fart på.
Så det är med sann glädje som jag nu startar i gång mitt andra år på Sibab.
Nu kör vi!
/Kristofer Jonsson – inredningsarkitekt, designer & skattletare